ar-ti-cu-la-tie

Je wilt een perfecte uitspraak, zodat iedereen je goed verstaat. Dus ga je heel duidelijk AR-TI-CU-LE-REN. Maar als je erg je best doet om woorden goed uit te spreken en voor iedere medeklinker en klinker een perfecte mondstand wilt maken, dan kan het zijn dat je:

  1. Teveel spieren aanspant in je gezicht, nek en tong. Dat houdt de ademstroom tegen en vermindert de resonantie van de klank.
  2. Teveel bezig bent met details waardoor je de muzikale lijn uit het oog verliest.

IMB_Tzz9Bs

Het zingen in een taal die niet je moedertaal is maakt het extra moeilijk. Wat kan je doen om je uitspraak natuurlijk en ontspannen te houden en tegelijk helder en verstaanbaar? Daar heb je je oren en je hersens voor nodig. Met je oren luister je naar klanken en die sla je op in je geheugen. Als je gaat zingen gebruik je die info om een goede innerlijke voorstelling te maken van de klank. Ga je bijvoorbeeld Italiaanse tekst zingen? Begin dan met veel luisteren naar de Italiaanse taal. Op Youtube ofzo. Dompel je oren onder in Italiaanse klanken. En leer de tekst uit je hoofd, zodat je die niet meer met de ogen hoeft te verwerken. Dat scheelt een omweggetje in je hersens.

Om je te helpen bij het ontspannen van je gezicht en tong heb ik een oefening voor je:

  • Het zijn vooral de kringspieren, rond de ogen en de mond, die zich spannen. Knijp je ogen en mond vijf tellen stijf dicht en laat los. Herhaal dit drie keer.
  • Leg nu je handen op je ogen en strijk ze zachtjes naar beneden. Neem je onderkaak mee bij het strijken totdat hij ontspannen openhangt.
  • Oefen je tekst met dit ontspannen gezicht en openhangende mond op de klinkers. Probeer de klinkers niet te vormen met je gezichtsspieren maar heb ze goed in gedachten.
  • Probeer hierbij ook je tong zoveel mogelijk met rust te laten. Als je een goede voorstelling hebt van de klinkers hebt, geeft je brein de juiste signalen door aan de tongspier, en zo krijg je de meest efficiënte tongspierbeweging.
  • Neem nu de medeklinkers erbij. Let op dat je kaak blijft hangen. Zoek steeds naar de meest efficiënte beweging van de tong, en laat de tong steeds weer in de rustpositie terugkeren.

Als je het lastig vind om de spier rond je mond te blijven ontspannen, leg je handen dan tegen je wangen. Dat helpt om het beter vol te houden.

Je kunt deze oefening ook als inzinger doen, op de klinkers aa – ee – ie – uu – oo

Het is best logisch dat je in het begin denkt dat het onmogelijk is om op die manier goed uit te spreken, maar als je er een beetje aan gewend raakt zul je echt beter verstaanbaar worden, een rijkere klank krijgen én minder kramp in de kaken!

Saskia

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s