Je mág!

Jezelf laten zien. En horen. Zonder voorbehoud, zonder bang te zijn om fouten te maken of om voor gek te staan. Makkelijk gezegd. Ik weet het. Het is zo mooi als het je lukt om je masker af te zetten en gewoon te zingen alsof je een goed verhaal vertelt aan een vriend of vriendin. Maar ook heel moeilijk. Het masker zit soms helemaal vergroeid. Vóór je het af kan zetten moet je ontdekken dát je er een opzet en hoe het vastzit.

IMG_0231

Als ik vroeger een lied of aria inzette zette ik mezelf schrap, had mijn ogen op kwatta, nam een hap lucht en hoppakee, ik perste er een lied uit. Pure paniek, die ik krampachtig onder controle wilde houden. Ik trok mijn wenkbrouwen op, spande mijn gezicht, friemelde met mijn vingers, en, het ergste van alles, ik ademde niet echt uit. Alsof mijn klank de wereld niet in mocht.

Weten dat je er mag zijn, met imperfecties en al, en jezelf toestaan om echt klank te maken is essentieel voor gezond zingen. Maar het is vaak niet genoeg om ingesleten gewoontes te veranderen. Mijn zangjuf zei altijd opgewekt “tja, het lichaam is nu eenmaal trager dan de geest”. Dat je lichaam nog niet meewerkt betekent dus niet dat jij er nog niet klaar voor bent. De gewoontes moet je er uit oefenen en dat kost tijd.

Als jij ook last hebt van verkeerde gewoontes zodra je begint met zingen dan heb ik een mindful oefening voor je die je helpt om rustig te blijven bij een inzet.

  • Ontspan de spieren in je gezicht en sluit de lippen losjes.
  • Adem door de neus alsof je geniet van lekkere geuren. Denk appeltaart!
  • Voel hoe je keel en buik zich ontspannen als je dat doet.
  • Probeer die ontspanning te behouden bij het uitademen, en niets te veranderen in je keel. Dat gaat het best als je in- en uitademing niet van elkaar loszet. Je merkt dat je dan lekker uitzucht en veel lucht langs je neusvleugels blaast.
  • Doe bovenstaande, maar zucht nu uit door je mond. Laat de inademing zonder onderbreking overgaan in de uitademing.
  • doe bovenstaande, maar nu met klank, op “ah”.
  • als dit goed lukt en je ademhaling voelt rustig, pas je bovenstaande toe op elke inzet in je lied. Stop en begin opnieuw als je spanning voelt.

Deze oefening maakt je bewust van ongewenste spanningen die je hebt bij het zingen. Het kan in het begin heel irritant zijn om er zo preciezerig mee bezig te zijn. Het lijkt misschien of je er daardoor juist méér spanning van krijgt. Ga er luchtig mee om. Doe het dan gewoon niet te lang. Maar hou vol, oefen iedere dag en je zult zien dat je er een heerlijk rustige ademhaling mee kunt krijgen. Je kunt dit overigens óveral oefenen, heel handig.

Saskia

P.S. Als je vragen of opmerkingen hebt hoor ik ze heel graag, en als je meer tips of begeleiding zoekt, stuur me gewoon eens een mail! Vind ik leuk.

One thought on “Je mág!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s