adem in… en uit…

Ken je het gevoel dat er een klem op je keel zit, of dat je luchtpijp de doorsnee van een rietje lijkt te hebben? Ik wel. Mijn ademhaling is flink in de war geweest. Het heeft echt lang geduurd voor ik ontspannen kon ademen en goed begreep hoe mijn lichaam werkte.
Ik ga een poging wagen om er op een heldere manier over te schrijven omdat ik dit het belangrijkste deel van gezond zingen vind, en ook omdat je hele welbevinden er baat bij heeft. Zelfs al zing je niet.
Drie belangrijke factoren die je ademhaling beïnvloeden zijn:

  • Fysieke factor: lichaamsbewustzijn, houding, energie
  • Psychische factor: stress, spanning, blokkades en onzekerheid
  • Muzikale factor: het kennen van de noten en tekst en begrijpen van de muzikale zinnen.

Deze factoren hebben alles met elkaar te maken en zijn allemaal even belangrijk.Diafragm-exhale

De meest grijpbare factor is de fysieke, het bewustzijn van hoe je lichaam werkt. Het middenrif is een spier die als een pannekoek tussen je longen en je buikholte op en neer beweegt. Doordat het middenrif omlaag beweegt vullen je longen zich met lucht. Door ontspanning van het middenrif wordt de lucht weer uit je longen geduwd. Het middenrif is een onwillekeurige spier. Net als het hart, zeg maar. We kunnen hem dus niet direct bedienen. We kunnen hem wel indirect beïnvloeden en faciliteren, zodat hij goed heen en weer kan bewegen. Dat doe je door je buik-, rug- en tussenribspieren lekker flexibel te houden en je uitademing niet tegen te houden.

Je kunt het middenrif ook beïnvloeden met je hersens. Als je bijvoorbeeld een lange zin heel zachtjes wilt gaan zingen en je hebt heel goed in je hoofd hoe lang de zin duurt en hoe je hem wil laten klinken, geef je daarmee de juiste prikkels door aan je middenrif. Dit is de muzikale factor. Het kennen en begrijpen van de muziek en goed weten wat je ermee wilt is belangrijk voor een onbelemmerde ademstroom.

Maar… als je onzeker bent geef je twijfelachtige prikkels door aan je middenrif. En als je geremd of gespannen bent span je spieren aan die je ademstroom belemmeren. Ook als je de muziek kent en begrijpt kun je daar last van hebben. Je wilt geen fouten maken of bent bang dat het lelijk klinkt. De psychische factor. Het helpt al heel veel als je de andere factoren op een rijtje hebt. Door je bewust te worden van de reacties van jouw lichaam bij stress kun je spanningen en blokkades laten gaan. Hier heb je een fijne docent bij nodig die begrijpt wat er aan de hand is en die je vertrouwt.

Het is belangrijk dat je onder begeleiding aan je adem werkt. Zoek een leuke en goede zangdocent om jezelf gezond en vrij te zingen!

Saskia

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s