Zelfkritiek

IMG_0990Je kritische ik als commentator. Bij mij had hij een glansrol; “Oh nee, dat was echt heel erg vals!” of “daar vlieg je altijd uit de bocht”, maar ook “hé, dat gaat best aardig “, waarna ik prompt een fout maakte.

Zelfkritiek is niet iets slechts wat je niet mag hebben. Maar balans en timing is heel belangrijk. Gun jezelf momenten vrij van je eigen commentaar en je zult merken dat je ook echt minder commentaar zal hebben. Omdat je jezelf minder afleidt kom je meer in een flow. En dan gaat alles beter.

Hier een praktische oefening voor je voor bij het studeren waar ik zelf veel aan heb gehad.

  • Geef jezelf een behapbare opdracht, het is belangrijk dat je jezelf niet overvraagt.
  • Voer de opdracht precies zo uit en onderbreek jezelf niet.
  • Zeg tegen jezelf minimaal 3 dingen die je goed vond gaan. Herhaal ze nog een keer.
  • Noem maximaal 2 dingen waar je aan wilt werken. Kies er één, dit is je volgende opdracht.

Door je sterk te focussen op een opdracht en jezelf meer complimenten te geven dan commentaar creëer je een positieve sfeer waarmee je makkelijk in een flow komt.

Zing ze, en wees aardig voor je zingende ik en streng voor je kritische ik!

Saskia

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s